Beloofd?

“Het viel een beetje tegen.”

“Ik had er meer van verwacht.”

“Eigenlijk wist ik alles al.”

Ken je dit? Je meldt je aan voor een webinar, schrijft je in een voor een workshop of boekt een coachtraject, maar het brengt je niet wat je hoopte. Teleurstellend en frustrerend.

Te mooi om waar te zijn

De beloftes nemen vaak grote vormen aan, ze klinken te mooi om waar te zijn en zijn dat dan ook. Toch raken die beloftes aan onze verlangens en als die verlangens maar vaak genoeg worden aangeraakt, kopen we toch.

Begrijpelijk, want wie hoopt er nou niet op een snelle kant-en-klare oplossing voor problemen? Bovendien houden we van concrete resultaten, willen we precies weten wat onze investering oplevert, dat we waar voor ons geld krijgen, zonder risico te lopen. Dus degene die het hardst en het stelligst roept, verkoopt. En dat maakt het verleidelijk om op die manier je diensten aan te bieden.

Quick fix

Toch doe ik dat liever niet. Als coach weet ik als geen ander dat keiharde beloftes doen best lastig kan zijn. Ik wéét dat mijn klanten resultaten boeken, maar ik weet ook dat die resultaten heel persoonlijk zijn, dat ieder traject er weer anders uit ziet met andere uitkomsten.

Daarom ga ik liever op basis van vertrouwen met elkaar in gesprek om te kijken wat jij nodig hebt en hoe we het proces kunnen inrichten. Maatwerk.

En minstens zo belangrijk: het is een proces waar je samen in stapt, waar effort van beide kanten wordt verwacht. Niemand fixt jouw probleem zomaar even voor je, daar ben je altijd zelf nog bij.

Beloofd?

Samen kun je er alles aan doen om het proces te laten slagen; doelen stellen, acties bepalen, je aan de afspraken houden en dan toch… Al zit het proces nog zo goed in elkaar, er is ook gewoon het leven dat ondertussen maar wat doet en de boel kan versnellen, vertragen of een hele andere wending kan geven.

En ook dan komt het goed. Misschien niet zoals je van tevoren bedacht had, maar het komt goed. Dat kan ik je niet 100% beloven, maar daar vertrouw ik wel op. Beloofd.